Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of service quality and promotion on purchasing decisions that have an impact on consumer loyalty in using VIT bottled water produced by PT Turta Varia Intipratama in the Bandung Region. The method used is explanatory research with a sample of 96 respondents. The analysis technique uses statistical analysis with regression testing, correlation, determination and hypothesis testing. The results of this study show that service quality has a significant effect on purchasing decisions by 31.6%, hypothesis testing obtained a significance of 0.000 <0.05. Promotion has a significant effect on purchasing decisions by 46.6%, hypothesis testing obtained a significance of 0.000 <0.05. Service quality and promotion simultaneously have a significant effect on purchasing decisions by 51.9%, hypothesis testing obtained a significance of 0.000 <0.05. Purchase decisions have a significant effect on consumer loyalty by 31.2%, hypothesis testing obtained a significance of 0.000 <0.05.

Keywords

Service Quality Promotion Purchase Decision Consumer Loyalty

Article Details

How to Cite
Erlangga, H. (2022). The Effect of Service Quality and Promotion on Purchasing Decisions that Impact Consumer Loyalty in Using VIT Bottled Water Production by PT. Tirta Varia Intipratama in Bandung Region. Kontigensi : Jurnal Ilmiah Manajemen, 10(2), 408- 415. https://doi.org/10.56457/jimk.v10i2.311

References

  1. Ariyanto, A., Nuryani, A., & Sunarsi, D. (2020). Pengaruh Suasana Toko dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian di Alfamart BSD, Tangerang Selatan. Jurnal Ekonomi Efektif, 3(1).
  2. Atmaja, Y. Y. (2013). Pengelolaan Dan Pengembangan Fungsi Sumber Daya Manusia Pada Perusahaan Air Minum Dalam Kemasan. Agora, 1(1), 152–163.
  3. Bali, A. Y. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi, 1(1), 1–14.
  4. Dorojati, R., Astuti, N. D., & Hartono, H. (2016). Model pelayanan air bersih perdesaan. Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik, 29(3), 146–158.
  5. Kurniasih, I. D. (2012). Pengaruh harga dan kualitas pelayanan terhadap loyalitas pelanggan melalui variabel kepuasan (Studi pada Bengkel Ahass 0002-Astra Motor Siliwangi Semarang). Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1), 37–45.
  6. Mahesa, B., & others. (2010). Analisis Struktur, Perilaku dan Kinerja Industri Minuman di Indonesia Periode 2006--2009. Media Ekonomi, 18(3), 1–18.
  7. Marjoto, M. (2014). PENGARUH PROMOSI TERHADAP PENGAMBILAN KEPUTUSAN DALAM PEMBELIAN AIR MINUM KEMASAN PADA PENJUAL PRODUK AIR MINUM KEMASAN MEREK SEDUDO DI NGANJUK. JURNAL AKUNTANSI DAN MANAJEMEN MUTIARA MADANI, 1(1), 51–74.
  8. Monikayani, R., Khatimah, H., Muthmainah, N., Rahmiati, R., & Oktaviyanti, I. K. (2020). Gambaran Most Probable Number Air Galon Bermerek Dan Isi Ulang Di Banjarmasin. Homeostasis, 3(1), 105–110.
  9. Nurjaya, N., Erlangga, H., Iskandar, A. S., Sunarsi, D., & Haryadi, R. N. (2022). Pengaruh Promosi dan Store Atmosphere Terhadap Kepuasan Konsumen pada Pigeonhole Coffee di Bintaro Tangerang Selatan. Jurnal Tadbir Peradaban, 2(2), 147–153.
  10. Pattasang, P., & Hadiguna, R. A. (2021). Rancangan Usaha Air Minum Dalam Kemasan Menggunakan Merek Mineral Santry (Di Pondok Pesantren Insan Mandiri Batam). JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 2(2), 705–712.
  11. Prasastono, N., & Pradapa, S. Y. F. (2012). Kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen Kentucky Fried Chicken Semarang Candi. Jurnal Ilmiah Dinamika Kepariwisataan, 11(2).
  12. Prihastuti, A. H., Joesyiana, K., & Al Sukri, S. (2020). Pelatihan Laporan Keuangan Dan Strategi Pemasaran Bagi Kube Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru. COMSEP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–10.
  13. Setyawan, D., Hapsari, A., & Prianto, R. (2015). Pengaruh Manfaat Merek, Kekuatan Asosiasi Merek, Dan Keunikan Merek Terhadap Loyalitas Konsumen Dalam Membeli Air Minum Kemasan Merek Aqua Di Kecamatan Semarang Barat. Journal of Management, 1(1).
  14. Sondakh, C. (2015). Kualitas layanan, citra merek dan pengaruhnya terhadap kepuasan nasabah dan loyalitas nasabah tabungan (studi pada nasabah taplus bni cabang manado). Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 3.
  15. Trisnawan, A. D. (2014). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Promosi Dan Distribusi Terhadap Loyalitas Konsumen Handphone Samsung Di Semarang. Universitas Dian Nuswantoro.
  16. Wahyuni, S., & Joesyiana, K. (2021). Pengaruh Gaya Hidup dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Oppo di Fakultas Ekonomi Universitas Islam Riau. ECo-Buss, 4(1), 81–94.
  17. Widiaswara, T., & Sutopo, S. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pelanggan Air Minum Dalam Kemasan Club di Semarang). Diponegoro Journal of Management, 6(4), 980–994.