Main Article Content

Abstract

This research aims to determine alternative government policies for developing songket weaving business strategies in Batu Bara Regency. The SOAR approach is the technique that the author employs to analyze this research. (Strengths, Opportunities, Aspirations, and Results) with a descriptive approach where, when gathering information from interviewees. In light of the analysis of internal factors of Songket Weaving Crafts obtained the IFA matrix's calculated findings, which show a score of 3.425. Meanwhile, the result on the discoveries of the examination of the songket weaving craft's internal environment, the EFA matrix calculation results were obtained with a score of 2.31. Based on the SOAR matrix, there are two important elements in the business development strategy obtained from O-A, namely: increasing business development by expanding marketing by taking advantage of export opportunities; improving the economy through songket crafts in Batu Bara Regency with the high public interest in songket cloth. The development of the songket weaving business really requires government support and a role to improve the creative economy in Batu Bara Regency.

Keywords

SOAR government policy songket weaving

Article Details

How to Cite
Nurtivanny, F., Imsar, I., & Daulay, A. N. (2024). The Government’s Practices in The Strategy for the Development of the State’s Businesses. Kontigensi : Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 342-351. https://doi.org/10.56457/jimk.v12i1.561

References

  1. Aldy, R. (2020) Ekonomi Kreatif. Surakarta: ziyad Visi Media.
  2. Anggraeni, W.C. et al. (2021) ‘Kebijakan Pemerintah Dalam Pemberdayaan UMKM Di Masa Pandemi Covid-19 Di Indonesia’, 3(1), pp. 47–65.
  3. Darmawati (2023) ‘Nilai-Nilai Kearifan Lokal Sarung Tenun Samarinda: Studi Potensi Ekonomi Kreatif Perempuan Samarinda dalam Perspektif Ekonomi Islam’, Jurnal Iqtisaduna, 9, pp. 28–43. Available at: https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v9i1.37499.
  4. Ikhwanus, Shofa; Deddi, N. (2009) ‘PERTUMBUHAN DAN STRATEGI PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF KOTA MALANG Ikhwanus Shofa 1 , Deddy Nugroho 2’, Pangripta, 1(1), pp. 76–85.
  5. Imsar, I., Marliyah, M. and Harahap, F.H. (2021) ‘Strategi Pemasaran Warung Kopi Di Kota Medan Dengan Game Theory’, HUMAN FALAH: Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, 8(2), pp. 20–32. Available at: https://doi.org/10.30829/hf.v8i2.9783.
  6. Kesuma, P. (2021) PERAN PEMERINTAH DAERAH DALAM RANGKA PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF PADA SEKTOR KERAJINAN DI KABUPATEN BATU BARA. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
  7. Melania, F. A., & Ridlwan, A.A. (2022) ‘Pengaruh Penerapan Etika Pemasaran Islami Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Produk Chiztikk Surabaya).’, jurnal Iqtisaduna [Preprint].
  8. Pirnadi, R. (2022) ‘Analisis Strategi Pengembangan Usaha Rumah Makan Khas Padang Di Tinjau Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Rumah Makan Surya Di Kota Mukomuko, Kabupaten Mukomuko).’, Jurnal Skripsi, 2(1), pp. 35–52.
  9. Rambe, irpah (2018) ‘ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA PEMBUATAN TAHU PADA PENGRAJIN TAHU BANDUNG KECAMATAN PADANG HULU TEBING TINGGI’, BMC Microbiology, 17(1), pp. 1–14. Available at: https://doi.org/10.1016/j.biotechadv.2018.09.003%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.bbamem.2015.10.011%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27100488%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26126908%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cbpa.2017.03.014%0Ahttps://doi.org/.
  10. Saputro, B.P. (2021) ‘Strstegi Pengembangan Usaha Industri Kecil Dengan Pendekatan Business Model Canvas Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Konveksi Sablon Razz Apparel Di Bandar Lampung)’, p. 86. Available at: http://repository.radenintan.ac.id/16868/%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/16868/1/PERPUS PUSAT BAB 1 DAN 2.pdf.
  11. Sebastian, S. (2019) ‘Penerapan Analisis SOAR dalam Strategi Pengembangan Bisnis Clothing Line Parasite Cloth’, Universitas Brawijaya, pp. 1–9.
  12. Statistik, B.P. (2022) Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Batu Bara Tahun 2022. Available at: http://www.batubara.bps.go.id.
  13. Subekan, Khoirul Azasi, M.W.P. (2021) ‘Strategi Pengembangan Usaha Mandiri Dalam Meningkatkan Pendapatan Pengrajin Batu Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam’, Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(2), pp. 129–138. Available at: https://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/es/article/view/233.
  14. Sugiyono, D. (2013) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.
  15. Suleman, A.R., Syafii, A. and Hasibuan, A. (2019) ‘Strategi Pengembangan Usaha Tenun Songketmotif Tradisional Singengu Textile’, Seminar Nasional Teknik (SEMNASTEK) UISU, 2(1), pp. 216–220.
  16. Syahbudi, M. (2021) Ekonomi Kreatif Indonesia : Strategi Daya Saing UMKM Industri Kreatif Menuju Go Global (Sebuah Riset Dengan Model Pentahelix). Medan: cv.merdeka kreasi group.
  17. Wardani, P., Silalahi, P.R. and Tambunan, K. (2022) ‘Strategi Pemasaran Online Alfamart Menghadapi Tantangan Selama Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Alfamart Amaliun Kota Medan)’, JIKEM: Jurnal Ilmu …, 2(1), pp. 30–40. Available at: https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/download/2814/805.
  18. Wati, D.A. (2021) ‘Kain Tenun Songket Melayu Batu Bara: Sejarah Dan Nilai Budaya Islam’, Skripsi [Preprint]. Available at: http://repository.uinsu.ac.id/15489/%0Ahttp://repository.uinsu.ac.id/15489/1/Dedek Ambarwati%2CFakultas Imu Sosial%2C Sejarah Peradaban Islam.pdf.
  19. Yoesoep, R.E. (2022) Manajemen Pemasaran, Eureka Media Aksara. Available at: https://repository.penerbiteureka.com/publications/558183/manajemen-pemasaran.